first day of my life

Amning

Kategori:

Läser ju en hel del bloggar, bland annat Cissi Wallin som just nu skapar debatt i amning/ersättningsträsket genom att aktivt välja bort amningen på grund av en rad olika anledningar. En aning tröttsamt kan jag tycka att det ska bli galna diskussioner kring människors fria val kring om de vill/inte vill-amma/måste ge ersättning av olika anledningar och så vidare. Man får väl för fasen göra hur man vill, barnen växer ju upp och blir alldeles unika på sitt sätt iallafall, oavsett om de växer upp med amning eller ersättning eller lite av båda.

För mig har det inte varit så mycket att tänka på, det enda alternativet har varit amning för det känns "naturligast" och smidigast, plus att det oftast är tokmysigt! Men hade det inte fungerat eller om vi märker att Saga inte går upp i vikt som hon ska så har jag inga problem med att ge ersättning också, man gör ju allt för att barnet ska må bra, det är ju det allra viktigaste...Med Maja fungerade amningen ok, jag hade onda sår första 2månaderna men "kämpade" på och ammade sen till hon var 7månader, trots att hon krånglade rätt mycket och var ganska ointresserad efter 4-5månader och hellre åt mat.. Den här gången läste jag på mycket innan kring hur man undviker sår och andra bra tips, och halleluja, jag fick aldrig några sår, och jag känner mig väldigt mycket lugnare och tryggare med Saga. Hon äter ungefär var 3e timme, mellan 10-15 min per gång vilket är ganska kort tid så jag hinner med både mig själv, Maja och ja hinner liksom inte tröttna på att amma, känner mig inte som en mjölkko alls faktiskt :).

Jag hoppas kunna amma Saga lite längre än med Maja, och jag ska inte stressa på mat-debuten som man kanske gjorde lite med första barnet. De hinner lära sig äta så småningom :). Jag är glad och tacksam att amningen fungerar för oss eftersom det känns bäst för mig och bebis, men inser att alla inte känner som jag, och det har jag ju inte något att göra med, eller något jag gnäller på dem för!

Mys , gos och närhet ♥️



Kommentarer


Kommentera inlägget här: