first day of my life

könsstereotyper

Kategori:

Jag borde inte bry mig, men jag blir irriterad. Två dagar i rad har Maja blivit kallad "han" i olika sammanhang. Tre! gånger idag i lekparken. "Akta den lilla killen", "säg hej till pojken", "så söt han är". HAN HETER MAJA vill jag bara skrika då. Och hon råkar ha en mamma som inte klär sin dotter endast i rosa, helt galet, jag vet (hon hade sin röd/gul/blå skaljacka och blå mössa med luftballonger på). Det är ju ingen som lider av att folk tror att Maja är en pojke, men det stör mig hur könsstereotypa folk är i allmänhet. Att inte ha blommor, rosetter, rosa my little ponys, hello kitty och så vidare på Maja handlar ju om att jag och Oskar hellre klär henne i annat, vi vill inte att hon ska klassificeras som bara söt då vi är medvetna om vad det kan göra för självkänslan. Men det gör henne ju inte till en pojke för det....
 
Att som tjej återkommande bli identifierad som söt kan leda till en ständig önskan att i framtiden bli uppmärksammad för sitt yttre hellre än sitt inre, och vi har inga ambitioner att göra Maja den björntjänsten utan tänker mer snyggt, praktiskt och tufft när vi köper kläder till henne. Alla färger får självklart vara med, men oftast köper vi kläderna på killavdelningen, vilket innebär att hon inte har jättemånga rosa lulligulliga plagg i sin garderob. Men några klänningar som undantag lever hon i jeans, t-shirt, tröjor och leggings, precis som mamma och pappa, för det är mest praktiskt. Klänningar och annat är ju galet opraktiskt på dagis och i lekparken och när ska man använda det då? Jag är nog relativt medveten och väljer med omsorg när jag köper kläder till Maja, just för att jag kan teorin bakom dessa "söta flickor" och "tuffa pojkar". Sen handlar det ju mycket om att jag själv inte är en tjej som gillar att klä upp mig på det sättet, utan trivs bäst i jeans och t-shirts, så då antar jag att Maja också känner så. När hon väl kan börja bestämma själv får jag väl bita mig i tungan när hon börjar pilla på paljettmagtröjorna på tjejavdelningen.... Ahhh.. men det är ett helt annat blogginlägg ;)
 
Jag har märkt många gånger då Maja fått uppmärksamhet för sina kläder och det handlar oftast om att hon har klänning och söta tofsar i håret vid de tillfällena, eller om hon har andra "söta" kläder på sig. Det är i princip ingen som kommenterar när hon har mysbyxor och en fin t-shirt på sig. Så sorgligt att det ska behöva vara så. Hon är ju alltid fin, oavsett vilka sorters kläder hon har på sig.
 
Min fina tjej, precis som hon är ♥
 
men mamma slappna av, det är ju bara kläder ♥
 
 

Kommentarer

  • Elin säger:

    Men ååh, vi har precis samma här. Fast tvärtom! Elvin blir dagligen kallad för tjej eller lilla flickan. Tänk vad lite färgglada kläder kan göra. Flera gånger har jag hört att det beror på hans lite längre hår vilket vi borde göra något åt så att det inte blir missförstånd framöver - say what liksom?!

    Svar: Men helt galet, vad är det med folk? Suck, om man inte är riktigt säker kan man lika gärna vara tyst.. Elvin är ju så galet fin i sitt hår, låt stackarn vara liksom, de är ju bara barn. Usch känner mig lite trött på folk idag minsann, ännu mer nu! Heja oss ;)!
    Joanna Gullberg

    2014-04-14 | 20:55:58
  • Emelie säger:

    Suck! Alfred blir kallad flicka troligtvis för han har lite längre lockigt hår. Rör mig egentligen inte ryggen, men samtidigt tänker jag, precis som du, att fan vad folk är könsstereotypa! Jag är så trött på alla dessa normer. Jag vet att folk inte inser vad de gör emot oss & framför allt vad konsekvenserna gör emot våra barn, men jag hoppas hoppas hoppas att fler blir & vill bli medvetna.

    Låt barn vara barn! Kram till underbara er!!

    2014-04-15 | 10:02:42
    Bloggadress: http://prastegarden.blogg.se
  • Marthina säger:

    Lilia blir kallad både "pojken och flickan". Och vad gör väl det egentligen ?:)

    2014-04-18 | 11:47:39

Kommentera inlägget här: