first day of my life

tokig av kärlek

Kategori:

 
Nu är arbetsveckan slut och det är du&jag i 4 dagar igen ♥. Tackar för långhelg varje vecka för att få kvalitetstid med den viktigaste lilla personen i världen. Jag är så fascinerad av dig och allt du lär dig varje dag. Det är så häftigt att se dig växa. Så givande. Du lär mig att uppskatta de små sakerna. Som ett fint löv, eller en gömd stig. Eller alla de där roliga personerna vi går förbi som du måste hälsa och titta på. Då står tiden stilla och vi lever i nuet. Att stanna upp och se det du ser. Lyssna på det du säger. Förstå och förklara. Visa att du räknas. Att dina tankar och ord är värdefulla.
 
Lägga undan mobilen, stänga av alla tankar på saker som borde/ska/måste göras senare och se livet som det är just här och nu. Det är någonting som alla borde göra. Vi gör våra barn en sån tjänst genom att bara vara där. I NUET. Glöm allt det där andra. Bara radera allt ur huvudet en stund och SE era barn. De är det viktigaste och finaste vi har. På jobbet arbetar vi mycket med just detta, att vara i nuet med våra barn, på mattan, i sandlådan, med i leken. Inte störa för mycket, men visa att vi är intresserade av dem och det de gör och säger. Jag är ganska duktig på det här (men även min mobil hoppar ur fickan ibland när Maja leker i sandlådan, oftast för att ta en bild men hamnar en snabbis på instagram likt förbannat) och jag har nog en inställning att barn gör som vi gör, inte som vi säger. Jag kan inte kräva att Maja ska uppfostas utan att vara beroende av iphone, dator eller tv, om hon ser mig och Oskar konstant tittandes på någon slags skärm. Så vi gör det när hon sover, eller när den andra leker med Maja, oftast, ingen är perfekt.. En stund bolibompa på morgonen, Nalle Phu på kvällen, och kanske ett spel på iphonen några gånger i veckan. Det känns lagom. Vi är ute istället. Leker och går. Sådär som vi gjorde när vi var små. Då fanns det inte tekniska prylar som begränsade oss till inomhus. Vi fick använda vår fantasi i leken istället. Ut i alla väder, det gillar jag.

Sen finns det så mycket pedagogiska spel och program för barn, men allt i lagom dos. Det är ju ett sätt att varva ner och slappna av också, men jag läser hellre en bok tillsammans med Maja eller bygger med duplo. Det vinner vi båda på ur min synvinkel!
 
oj så pladdrigt, men något jag tänker på ofta, och ja, jag tycker nog att mycket var bättre förr ändå.. ...
 

Kommentarer

  • Elin säger:

    Det låter sunt tycker jag!

    2013-10-03 | 22:42:30

Kommentera inlägget här: