first day of my life

Maja nu.

Kategori:

Jag är så dålig på att skriva ner saker Maja säger och i vilket steg i "utveckling" hon är, och jag vet ju själv hur kul det är att gå tillbaka till senare, inte minst när jag själv fick barn. Då sitter jag gärna i mammas album hon lagt ner sin själ i och jämför åldrar med framsteg och så vidare. Jag känner inte att tiden finns där, eller jooo det gör den, men det känns så stort nu när Maja är så gammal, det är över ett år som jag då ska skriva och klistra in bilder till. Bara det här att välja ut och beställa efter bilder tar mig flera dagar, vi tar ju kort på henne i princip varje dag, och hon är ju underbar på alla, såklart :). Men tack och lov har jag ju varit rätt duktig i bloggen, och jag får väl ta mig själv i kragen och använda bloggen som minnesbank och göra ett fysiskt album som Maja kan få bläddra i framöver.
 
Nu är ju Maja drygt 1år och 2månader och hon blir ju bara roligare, smartare och mer vild. Och mer envis. Jösses, den vilja den här damen har... Tårarna sprutar såfort hon inte får sin vilja igenom (oftast innefattar utbrotten en pall, vatten och diskhon eller handfaten. Hon ääääälskar att leka med vatten, men efter ett tag måste hon ju bort där ifrån, varesig hon vill eller inte). Sen har hon sin mammas humör när hon är hungrig och trött, blir känslig och grinig fort då. Hon är väldigt duktig på att visa vad hon vill, säger inte ja så ofta men nej i olika tonlägen betyder ja eller nej. När hon blir exalterad sprattlar hon med hela kroppen :).
 
Hon är en bokmal (framtida författare eller journalist kanske,haha) och spenderar mesta tiden inomhus med att läsa och bläddra i böcker, ibland sitter hon själv men oftast vill hon sitta i knät och läsa, samma bok, om och om igen. Böcker med djur i är bäst. Och Ludde. Och pino för all del. Annars leker hon med duplo, dockvagnen och småbilar. Och smådjur. När jag tänker efter lullar hon oftast bara runt, öppnar lådor, och ja stökar ner. Eftersom hon gärna leker tillsammans med oss försöker vi störa så lite som möjligt när hon väl finner ro i en lek, heja självständighet.
 
Bäst av allt är att vara ute. Det är inte så kul att ta på sig kläder men när vi väl är ute tröttnar hon aldrig. Hon pratar, går, går, går, plockar kastanjer och hoppar i vattenpölar. Tittar på fåglar och letar ugglor (går runt och säger hoho hela tiden). Hon älskar att möta folk, då ger hon slängpussar, pekar, skrattar och får alla att smälta, såklart :).
 
Hon pratar mycket, härmar ord som vi ber henne om, ofta med rätt svar, och vi börjar märka att hon "pratar" i längre meningar och med olika tonlägen beroende på vad hon berättar. Men det är ju inte så mycket vi förstår direkt, förutom små ord och meningar. Hon säger sitta här, kom, morfar, farfar, här, där, ost, hus, mus, mamma, pappa, ko, mjauuu, nej, ja, titta och säkert en del mer jag inte kommer på nu.
 
Hon är lite änglig och orolig, och blir ledsen när andra gråter eller slår sig, då grinar hon illa och vill gärna komma upp i famnen. Hon är blyg men nyfiken och släpper loss efter en stund i nya miljöer. Känner alltid av situationer först innan hon vågar sig in. Hon är mamma och pappas tjej, väljer alltid oss i första hand och gillar inte när människor kommer nära för fort.
 
Hon äter mer och mer själv, det mesta men när hon tröttnar ska vi läsa bok och mata henne samtidigt. Favoriter är mammas kyckling och fisk i ugn. Och all sorters pasta. Avocado och ost. Macka, banan, kiwi. Korv går inte alls. Annars är hon inte jättekräsen, men smakar gärna inte nya saker utan det får man lura i henne så gott det går, och då vill hon oftast ha mera.

Hon sover oftast mellan oss, just nu sover hon väldigt illa och vaknar ledsen på nätterna. Det kommer två kindtänder som antagligen är boven, vi hoppas det iallafall.
 
Hon är en trygg, glad, vild, busig, sprallig, humoristisk och galet envis 1åring. Precis som det ska vara ♥.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: