first day of my life

barnförbud på cafe.

Kategori:

Det har varit mycket debatter om att vissa cafeer har valt att förbjuda barn i deras lokaler och jag har lyssnat och läst en del och tycker nog att varje cafe får göra som man vill. Innan jag hade Maja tyckte jag nog det var rätt störande med skrikiga ungar och barn som sprang precis som de ville (föräldrars ansvar att uppfostra sina barn i hur man beter sig i offentliga rum är en heelt egen diskussion). Man ville ta en kaffe och prata strunt med sina vänner utan gallskrik och matkladd överallt ;).
 
Nu när Maja finns väljer jag naturligt att gå till cafeer där man som mamma "känner sig hemma".. Där barnvagnarna får plats. där man får leenden istället för suckar när man kommer innanför dörren och så vidare. Jag tycker nog att man som ägare till en restaurang eller cafe kan få besluta själv vilken sorts folk som man vill ha som kunder. Vissa vill sitta länge och arbeta, vissa vill studera i en lugn miljö och vissa vill ha en kul stund med sina barn ute på stan, och det finns nog ett ställe till varje person.
 
Jag skulle själv vända i dörren om jag gick in på ett cafe där det satt kostymnissar med sina ipads och telefoner i örat om jag visste att mitt barn inte kunde sköta sig eller vara lugnt (självklart kommer ju Majan alltid bete sig exemplariskt (läses med ironi).
 
Men det är ju viktigt att diskutera och ta upp såna här diskussioner, men personligen känner jag mig inte ett dugg diskriminerad, och det gör nog inte Maja heller.
 
alla tycker inte detta är sött (sjukt, jag vet) ;)
 
Vad tycker ni??
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: