first day of my life

1 år

Kategori:

För ett år sen hade jag på kvällen innan fått veta att Elise, min barndomsvän, som väntade barn två veckor efter mig hade fått Märta (HURRA HURRA för dig idag), och jag hade då gått 11dagar över tiden och jag höll på att gå sönder av längtan och frustration. Vi hade varit inne på förlossningen på dagen den 1a aug för mitt vatten hade börjat sippra och fick tid för igångsättning dagen efter. Men efter frukost och en långpromenad på morgonen den 2a aug så satte värkarna igång av sig själv vid lunch och vid 15 hade vi tid på förlossningen i Linköping. Mina första värkar gjorde inte så värst ont så vi stressade inte iväg utan kom dit på avtalad tid. Efter 20 nångång ville de få mitt vatten att gå och efter det körde vi hardcore förlossning med en himla massa lustgas :). Hon kom ut 8 minuter i 00 och en ny stjärna var född, inte en pojke utan en flicka, en stor chock men så självklart nu i efterhand.
 
alldeles ny på jorden ♥
 
Den kärleken som man har till sitt barn, den är så självklar från första stund, men också så fruktansvärt stark att varje tanke på att någonting ont skulle hända fick mitt att bli snurrig i huvudet av ångest och panik. Men nu har jag börjat lära mig att leva mer i nuet, och bara tänka på hur vackert livet är nu och här, vi kan inte påverka framtiden ändå. Och det har hjälp mig, för annars hade jag nog kunnat gå under av oro, för allt.
 
 
I början var allt så lugnt på något sätt. Vi bodde i soffan, sov sov sov, ammade, gick lite promenader, träffade familj och vänner när vi orkade, och njöt av detta nya liv vi skapat. Men Maja har alltid varit vaken och aktiv och började snabbt att upptäcka omvärlden och hur kul den var. Så aktiviter var ett måste och vi tog oss på babysim, babysång och så hade vi mamma/bebisdejter med våra vänner. Vi firade alla små framsteg hon gjorde, och bloggen blev en naturlig punkt där händelser och bilder dokumenterades för oss och för vår familj och vänner som inte träffar Maja så ofta. Det är meningen att den ska bli en liten bok till henne som hon kan läsa när hon blir större.
 
alltid glad. nästan. från start.
 
Det är häftigt att se en bebis växa, utvecklas och bli till ett barn. Man står bara jämte och tittar på när allt går i rasande takt och jag förstår nu varför alla säger att man ska ta tillvara på varje minut när de är små, för man hinner knappt blinka innan de lär sig någonting nytt och växer i personlighet och i kroppen. Maja är ju en liten tjej nu, hon förstår det man säger, trotsar, har humor och kunskaper, och försöker så gott det går göra sig förstådd.
 
liten...
blev lite större.
 
Idag är en speciell dag Maja, din första födelsedag. Livet är fantastiskt tillsammans med dig. Tack för att vi får vara din mamma och pappa och för att du gör så tokiga saker precis varje dag som vi skrattar åt. Vi älskar dig oändigt. Varje dag med dig är ett äventyr! HURRA för dig.
 
Du och din clown till pappa. Han är fantastisk Maja, du är lyckligt lottad som har en pappa som han.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: