first day of my life

året som gick.

Kategori:

2012.
 
Började gravid.
Slutade som mamma. MAMMA. Till vår alldeles egna Maja ♥.
 
Januari och februari mådde jag mest illa, men var förstås galet lycklig ändå över livet och graviditeten. Tröttheten slog till som ett slag i huvudet och jag jobbade på förskolan, åkte hem och sov, åkte till Landola, åkte hem, åt, och somnade. Jag var väl inte det roligaste sällskapet där ett tag men allt jobbigt hade ett slut och samtidigt som magen växte så slutade illamåendet och jag fick en galen energi istället.
 
Landola blev skadad i kotleden i början av februari och efter 2 månaders veterinärvistelser, mediciner, behandlingar då jag var tvungen att åka till stallet innan och efter jobbet (ibland 5 på morgonen) så tog vi beslutet 5 april uppe på Strömsholm djursjukhus att säga hej då och låta henne komma till Trappalanda. Jag kommer aldrig glömma de där sista minuterna, när jag andades in hennes lukt och pussade hennes hals och höll om henne för sista gången. När Martina sen gick iväg med henne runt hörnet gick mitt hjärta i miljoner delar.
 
Vi letade hus eftersom vi bodde i Oskars 2a på 50kvm (inte så lätt att få rum med en bebis i) och hittade vårt lilla hem i maj och flyttade in i Juni. Fort gick det och rätt som det var satt vi med hus. Ett riktigt, vårt egna :) Sakta men säkert så blir det finare och finare och första projekt under 2013 blir att fixa Majas rum!
 
Jag blev halvt sjukskriven sista månaden av graviditeten eftersom min mage strejkade och magkatarren blev värre än någonsin. Jag fick dock det bästa av båda världar, mysa med barnen på jobbet varje dag men sen åka hem vid lunch och vila och njuta av magen i lugn och ro.
 
Eftersom Maja inte hade någon brådska ut så blev Juli en lång väntan på det som komma skulle, och vi försökte fördriva tiden med vänner och småresor till bland annat rättvik med familjen svärm/malmborg. Hurra vad lycklig jag var när värkarna ÄNTLIGEN kom igång, trodde ett tag att jag var skengravid och det inte skulle komma någon bebis. Depressionen var nästan ett faktum. Men såklart hon kom tillslut och förlossningen blev precis som jag hoppats utan komplikationer och när hon kom upp på magen stannade livet en sekund.
 
En månad var vi hemma tillsammans Oskar, jag och Maja och vi försökte lära oss hur det nya knytet fungerade. Vi fick sova på nätterna och allt gick väldigt smidigt, förutom amningen som iofs fungerade för Maja men för mamman innebar det smääääärta i några månader innan det ville läka. När Oskar började jobba igen träffade vi Sanna, Ronja, Elin och Linda tillsammans med Ville, Meja, Melker och Freja ofta och de har gjort våra dagar tusen gånger roligare :) Vi har babysimmat och babysjungit och umgåtts mycket med våra familjer. Vi har varit iväg i Varberg, småland och Stockholm och Maja hänger på det mesta utan att gnälla.

Jag ser fram emot 2013 med förväntningar att det ska bli ett fantastiskt roligt år tillsammans med familj, vänner, resor och mest av allt få se Maja utvecklas för varje dag. Jag vill umgås mer med vännerna runt omkring oss, flyga till Martina o Sam i London i vår, åka på charter i sommar, och njuta av varje fint ögonblick som får mig att må bra, le och skratta. Gott nytt år fina ni ♥.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: