first day of my life

the germany story

Kategori: funderingar

Såå nu är jag vaken igen efter en galen helg i Binz, Tyskland. Vi åkte ner i fredags morse vid 9-tiden och hämtade upp Martina, lämnade Taggtråd, hämtade upp Rickard & Sarah, bytte bil, började åka, fick vända och hämta Rickards pass, åkte igen mot Trelleborg. Vid 12 var vi äntligen där och mamma, pappa & mormor stod i bilkön och väntade på oss. Pusspuss, kramkram på alla såklart, och ganska snart kom de resterande 2 bilarna med min moster, hennes man, och så 3 av 4 kusiner alla med sina respektive. Så var det kramkalas i ett par minuter igen innan vi beslöt oss för att åka ombord på båten.

Väl på båten åt vi lunch, spelade kort (vi är galna i kort i den här familjen), läste tidningar och pratade som vanligt alldeles för mycket. Bra start på en braa helg. När vi kommit över till Tyskland tog vi direkt våra bilar och åkte mot Binz som ligger 2 mil från hamnen, och letade upp vårt hotell.... Eftersom mormor bjöd oss allihopa på hotell och middag och så vidare så visste vi inte riktigt vart vi skulle bo, men när vi körde upp mot det sjukt fina hotellet insåg vi att det skulle bli en rolig helg. Hotellet som var 5stjärnigt låg precis vid vattnet och var sååå fint och lyxigt inrett. Härligt att skämmas bort ett par dagar.

När vi packat upp våra väskor gick vi iväg till Rickard & Sarah rum som hade en stor solterrass med massa stolar och bord, så vi började dricka av vinet vi köpt på båten. Drack några glas innan vi begav oss mot spaavdelningen. Eftersom vi är svenskar satte vi självklart på oss bikini och så vidare, men vi insåg snart att naket är the way to go här i Tyskland. Fick en smärre chock när det satt tjocka nakna medelålders män och särade i varenda bastu, men vi tog av oss och virade om handukarna extra hårt runt kroppen :). Vi hade en härlig eftermiddag med bastu och pool och lite mer vin, men eftersom klockan sprang iväg fick vi gå upp efter ett par timmar.

Vi tog med våra kusiner och respektive, medan mamma, pappa, mammas syster, man och mormor gick iväg själva så att vi "barn" kunde leka själva. Det äldsta barnen är dock närmare 40år nu så de får nog snart hitta på ett nytt ord :). Andreas och Johan var så hungriga att det blev första restaurangen vi hittade vilket visade sig vara ett bra val. Vi beställde in ett par flaskor vin, förrätt, pizza till varmrätt och så lite mer vin. Sen blev det en hel del snack resten av kvällen. När alla var nöjda och notorna betalade gick jag, rickard, martina, sarah, kristin och johan vidare för att leta efter denna klubb som de visat vägen till. När vi tillslut efter många om och men var tillbaka vid vårt hotell insåg vi att det var lite bra att sätta sig i hotellbaren istället för att traska runt en massa. Men då var det bara syskonen Gullberg + tompa och sarah kvar så vi hade en mysig nattdrink innan vi gick och lade oss.

På lördagsmorgonen vaknade vi invriga inför hotellfrukosten som ju alltid är det bästa på hela semestern. Tar hissen upp till 6e våning när frukosten är och chockas när vi ser havet av mat som aldrig tar slut. Där fanns allt du kan tänka dig, bacon, bröd, bioodlad frukt, juice i alla färger, en kock som lagar omelett till dig eller steker ett ägg, våfflor med grädde och sylt och jaa, hur mycket som helst, heeelt galet gott och vi satt länge och mumsade i oss. Resten av dagen behövde man inte vara orolig för hungern iallafall. Dagen spenderades på strandpromenaden, ett fik i "stan", och sen bar det iväg i en karavan till Bergen där vi skulle inhandla sprit, såklart. Kom tillslut ut från affären efter ett par timmar med öl och vin och sprit som fyllde upp båda våra bilar. Så nu har jag vin för ett par fester framöver iallafall, skönt :).

När vi kom hem från Bergen hoppade vi ännu en gång i våra badrockar och tofflor och gick ner till spa't. Sarah och jag satt vi de olika ångbastuna och pratade om en massa mys, men eftersom hon är från Australien är det bara att köra engelska, men det har gått bra och jag har insett att jag faktiskt är rätt bra på engelska, även om det låter förjävligt ibland.

Vi fixade ordning oss till den stora 80-årsmiddagen och alla möttes i pappas rum så fina och uppklädda, sjöng för mormor och myste lite :).. Vi åt middagen i hotellrestaurangen och det var en lyxig 4-rättersmiddag som stod på menyn. Vi åt först en sallad, sen åt jag fisksoppa, till varmrätt lax, och efterrätten orkade man knappt titta på men där fanns creme brulee, glass och ngn lyxig variant av chokladpudding. Det serverades en jävla massa vin, såklart, och efter middagen anslöt sig alla till baren istället. Till slut, vid 12tiden hade alla utan vi i familjen gått och lagt sig så vi hittade ett eget rum i baren där vi höll till ett par timmar, innan vi gick vidare till Rickard & Sarahs rum. Mamma orkade tillslut inte och gick och lade sig vid 2, men martina, jag, och tompa stannade och vinglade hem mot våra rum vid 4 tror jag, galet fulla :).

Söndagmorgon, vaknade uttorkad, snurrig och skakig :). Men eftersom man drömt om frukosten under natten var det bara att rycka upp sig och åka upp till frukostsalen igen. Åt dock inte lika mycket som dagen innan, det tog liksom stopp av någon konstig anledning :). Men gott var det iallafall, och en bra avslutning på dagen. Vi åkte med bilarna upp på båten igen och satte oss ännu en gång för att spela kortkortkort. Väl i Sverige lämnade vi av Rickard och Sarah, hämtade vår bil, packa in spriten, lämnade av Martina i Lund och hämtade Taggtråd och sen hem mot Halmstad. Hemma i lägenheten kl 8 och sov i soffan ungedär 10 minuter senare :).

TACK FÖR EN UNDERBART HELG FAMILJEN GULLBERG GRANBERG, BÄSTA RESAN PÅ LÄNGE!