first day of my life

Filmtips

Kategori:

Har precis legat och tittat på filmen "The great debaters" med bland annat Denzel Washington i en av huvudrollerna. Den handlar i stort om fyra svarta skolungdomar som får chansen att gå med i ett debattlag som leds utan Denzels karaktär. Den utspelar sig i början 1900-talet och tar upp de svartas situation i Södern under den tiden. Detta går som en röd tråd genom hela filmen, orättvisan och okunnigheten, medan filmen handlar om dessa ungdomar som utvecklas som både människor och debattörer genom filmens gång. Filmen är baserad på en verklig händelse, vilket i vissa scener får mig att rysa av rädsla för mänskligheten och hur vi behandlat människor som inte är av den "vita rasen"...

Det gör mig så upprörd att hudfärg ska bestämma hur mycket man är värd som människa. Lika mycket som det gör mig så ledsen och förbannad att människor med handikapp eller beroende på vilken sexuell läggning dem har i vissa andras ögon fortfarande inte har samma rättigheter som den "normala" klicken människor som de då anser finns. Jag har fällt hur många tårar som helst under filmen, den är så ärlig och vacker och heemsk och den visar på hur grymma vi människor kan vara mot våra egna, det enda som skiljer är färgen på din hud.

Jag hoppas ni tar och tittar på den någon kväll, helt klart en av de bästa filmerna jag sett, finns vissa likheter mellan den här och Remember the titans som är min absoluta favoritfilm. Se den, njut av de enormt duktiga skådespelarna och tänk till på dina egna värderingar och vart ditt hjärta finns.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: