first day of my life

det känns så fel.

Kategori: livet

Jag har en skinnjacka, en brun, och den är jättesnygg, verkligen. Och jag kommer säkert använda den igen, även om jag kommer tänka över saker och ting. För mig är det inte svart eller vitt, men efter ikväll har jag fått en ny innebörd på ordet plåga.

Såg precis en filmsnutt från youtube om hur man flår djur och tar skinnet av deras kroppar när de fortfarande andas och lever. Jag tänker inte ens lägga upp den här för den äcklar mig något så fruktansvärt. Kunde bara se någon minut, sen mådde jag illa och nu sitter jag här och gråter. Jag hade ingen aning om att det gick till på det här sättet. Att skära av huden på ett djur när det fortfarande lever är för mig totalt ofattbart, och det gör ont i mig att se hur djur behandlas. De kan inte prata, de kan säkert inte ens göra ifrån sig ljud på grund av smärten som de får genomlida, men vad ger oss rätten.... Vad är det för fel på oss människor? Ta skinnet, javisst, om ni nu måste, men kan ni inte vara barmhärtiga nog att döda djuret innan? Vad fan vinner ni på att plåga djuren till döds, vad ger er rätten att göra det.

Jag blev vegetarian för 10 år sedan nu, och jag har inte ångrat en sekund att jag blev det. Tanken på att äta kött äcklar mig. Det handlar inte bara om att jag tycker synd om djuren, det var anledningen varför jag blev det när jag var 13, men nu för tiden handlar det mest om att jag inte kan förmå mig att tänka tanken att stoppa kött i munnen och tugga på det. Men efter den här filmen förstår jag, igen, varför jag vägrar äta kött även om människorna runt omkring mig ibland inte förstår varför. Varför ska jag vara en del i plågandet av djur, jag vill inte vara det, och jag tänker inte gå runt och låtsas att det är okej. Varför säger ingen stopp, och varför protesterar inte folk?

jag lägger upp den ändå efter lite om och men, och hoppas att den för någonting gott med sig, se den och tänk till.


Kommentarer

  • Anonym säger:

    Hej vännen! Har oxå sett den filmen... funderade precis som du huruvida jag skulle lägga ut den, men jag kunde inte förmå mig till att placera den på min blogg. Men jag tycker att det är bra att folk blir medvetna. Har gått omkring och pratat om det här hur länge som helst här hemma. Presenterade även klippet för
    någon som verkade rätt mkt för att flå djur levande. Och som vi tidigare har pratat så tror jag att du vet vem det är jag menar. Det är verkligen vidrigt det djuren måste vara med om...
    kram på dig

    2007-12-05 | 01:58:41
    Bloggadress: http://sabinacadbrand.blogg.se
  • Mli säger:

    det här är fan helt obegripligt. Nu får det fan vara nog. Hur långt ska männískan få gå? Helvete. Joanna, nu e det dags. Jag e med dig. Jag kan faktiskt inte moraliskt försvara att äta kött i dagens samhälle, såsom köttet produceras idag. Jag tror att om alla hade fått besöka scan, hade alla varit av samma åsikt. Jag är med dig.

    2007-12-05 | 19:12:05
  • Anonym säger:

    Orka bry sig

    2007-12-09 | 22:16:33

Kommentera inlägget här: